Dades personals

La meva foto
Vaig néixer dona en una societat summament patriarcal. La meva rebel·lia i anhels de llibertat m'ha anat forjant una consciència de classe i de gènere que em permet interpretar la vida amb ulls propis, comunicant i escrivint com a compromis. Escrivint he trobat una manera de dir allò que porto dintre i que en els marcs de relació habitual m'era impossible de comunicar amb un mínim de tenir la certesa de ser recepcionada. Quina sort haver-ho pogut conrear!

dimecres, 26 de juny del 2019

EL TESTIMONI DE LA TERE


Ciutadana Dempeus - Maribel Nogué i Felip

La Tere Nogué i Felip se’n ha anat sense avisar, sense que li haguem pogut dir aquell adéu que ens hauria retornat a través del seu somriure sempitern. El seu comiat ha generat nombrosos mostres de condol per part de familiars i amics d’arreu del món, però -sobretot- nombrosíssimes mostres de reconeixement i agraïment pel seu testimoni de vida.

Un gran llegat
Molt és el llegat que ens deixa, també a Igualada on havia participat de diferents xerrades i havia donat el seu testimoni en nombroses entrevistes fetes als mitjans locals. L’any 1994 va ser una de les persones a les que se’ls hi va atorgar la medalla de la ciutat. Llavors era a Filipines i no va pas poder ser a Igualada per recollir-la. Ho varen fer, en nom seu, els nostres pares. La mare va ser qui va llegir l’escrit que havia enviat per la ocasió:
Un agraïment molt especial
“En cap moment he pensat que aquesta medalla era pels “meus mèrits”, perquè ha estat la realitat i la gent amb què he viscut a l’Índia, i ara aquí a Filipines, que amb la seva senzillesa i acollida m’han ensenyat tantes coses i m’han canviat els esquemes. Gent a qui mai se’ls hi posarà cap medalla, encara que la seva vida ens pot donar moltes lliçons a nosaltres que som els que ens creiem “civilitzats”. Així doncs, ofereixo aquesta medalla:
-       Al Sona Manjhi, que va ser detingut per un guarda forestal i empresonat perquè va tallar un arbre del bosc per fer un llit per casa seva, ja que no en tenien cap, quan les multinacionals tallen boscos sencers en el mateix indret per obtenir la matèria primera dels seus productes, i d’això ningú en parla.
-       A la Jugni, que després de caminar de 15 a 20 kilòmetres cada dia amb un gros i pesat feix de llenya al cap, i guanyar quatre rals per alimentar els seus fills, és capaç de compartir amb mi i la meva comunitat el primer blat de moro de la seva pobra collita...
-       A la Somri, a la Talo i a la Barki que, després de treballar al camp tot el dia, venien als vespres a casa nostra per aprendre a llegir i a escriure el seu nom a la llum d’una llàntia de petroli...
-       A totes les persones que, per ignorància, han mort de malalties que es poden curar si es tracten a temps, com el xarampió, diarrea, tuberculosi...
-       A totes les dones de l’Índia que treballen tot el dia en unes condicions molt dures i que mai se’ls hi pregunta la opinió per a res. Ni tan sols quan estan malaltes poden decidir a quin hospital volen anar...
-       A tots els infants i adults que he vist néixer i morir sense cap carnet d’identitat, i sense estar enregistrats en cap llibre, com si no fossin ciutadans del món!!!.
-       Als malalts de càncer de l’hospital del govern de Manila, que han d’aguantar doloroses hores perquè “s’ha acabat la morfina”.
-       A la Sara, aquí a Cotabato, una nena de 12 anys que recull ampolles buides per vendre-les al drapaire i poder mantenir la seva família, perquè els seus pares estan malalts.
Podeu imaginar que la llista pot ser sense fi si he de fer esment de tantes i tantes realitats que m’han fet pensar o que m’han colpit d’una manera especial...
Voldria que aquesta fos una ocasió de recordar als igualadins que el món encara està dividit. Que sí, que ha caigut el mur de Berlín entre l’Est i l’Oest, però que hi ha un altre mur més difícil de delimitar entre els països del nord i els del sud, i que no acaba de caure. Si recordem el llibre del Gènesi, encara ressona i té sentit aquí la veu del Senyor dient a Caïm: “Què n’has fet del teu germà?”.
Tots els missioners tenim experiències semblants ja que la realitat que estem vivint és la que fomenta més i més la nostra vocació. I arriba un moment que en lloc de ser “evangelitzadors” te n’adones que és gent com aquesta la que veritablement ens evangelitza a nosaltres.
I aquí vull fer present a tots els missioners igualadins que viuen el missatge de Jesús arreu del món fent-lo realitat cada dia. Especialment a les meves companyes de congregació, la Maria Àngels Sagristà i la Mª Dolors Gómez, prou conegudes per a tots vosaltres. Precisament aquest any en fa 50 de la Fundació de les Missioneres de  Crist Jesús i aquesta és una bona ocasió per celebrar-ho.
Em fa il·lusió que aquesta medalla la recullin  els meus pares i que sigui la Laura Dalmau la meva “instructora”. Tots tres representen prou bé a la meva família i amics respectivament, dels quals i de diferents maneres, sempre he rebut ànims i m’han fet costat per a la meva missió”.
Una petjada profunda
Aquest testimoni és de l’any 1994. Poques coses han canviat de llavors ençà, i potser que ens posem les piles o anirà passant el temps i les coses, lluny d’arreglar-se, encara poden empitjorar. Però el que romandrà sempre, amb la seva petjada, és el seu missatge, el de l’altre món com abandonat a la seva sort per part dels poders econòmics a nivell mundial, un missatge basat en uns altres principis que els de la cobdícia i el poder, un món on hi prevalgui la justícia en el seu sentit més ample i on la humanitat no sigui una espècie en perill d’extinció.
Comprometre’s per realitzar-se
En aquest món globalitzat, potser no ens cal anar tan lluny per fer front a la gran injustícia d’una societat que deixa enrere allò fonamental que hauria de prevaler en les societats civilitzades, perquè els valors i sentiments intrínsecs amb l’ésser  humà són els que ens poden omplir la vida de sentit, molt més que tots els béns materials que el capitalisme ens ofereix i que no sadollen la set del món que les persones, la bona gent, anhelem i voldríem per gaudir per sentir-nos realitzats.
Adeu Tere, i moltes gràcies per tot.    

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada