Dades personals

La meva foto
Vaig néixer dona en una societat summament patriarcal. La meva rebel·lia i anhels de llibertat m'ha anat forjant una consciència de classe i de gènere que em permet interpretar la vida amb ulls propis, comunicant i escrivint com a compromis. Escrivint he trobat una manera de dir allò que porto dintre i que en els marcs de relació habitual m'era impossible de comunicar amb un mínim de tenir la certesa de ser recepcionada. Quina sort haver-ho pogut conrear!

dimecres, 18 de maig del 2022

TRANSFORMAR UNA MIRADA QUE QÜESTIONI EL PATRIARCAT

Ciutadana dempeus - Maribel Nogué i Felip - 

Aquest dimarts va ser el Dia internacional contra la LGTBIfòbia, i arreu s’han dut a terme nombrosos actes per visibilitzar aquesta realitat que sempre ha existit però que s’ha volgut amagar, relegant les persones no-binàries a una certa exclusió, per no dir a una marginació social que les ha obligat a viure en clandestinitat, com a les fosques.

Quan ser gai era una malaltia
Quan ser gai era una malaltia

El risc dels totalitarismes

Les persones no-binàries ni son diferents en drets als altres ciutadans i ciutadanes ni tampoc són personatges singulars que, sota el franquisme o altres sistemes socials que els estigmatitzen, només podien portar la seva relació en la clandestinitat, (gairebé proscrits sobretot en règims totalitaris) limitant la seva visibilitat per ser la riota de tothom a través de la marginació dels foscos antres de la indústria de l’espectacle nocturn, a la que s'hi lliuraven per sobreviure.

El rebuig, l’exclusió

Sí, durant molt de temps han estat assenyalats per part dels qui es creien formar part de la normalitat, qualificant de quelcom anormal la resta, i això ha causat un patiment  -entre els qui no es poden encabir en aquest esquema binari- des del rebuig i l’exclusió, per no dir també de persecució (sota el franquisme).

El gènere, una construcció social

Quan parlem de polítiques de gènere no parlem ni de la dimensió sexual de l’ésser humà ni de la accepció gramatical de la paraula gènere que es fa servir per determinar si és masculí o femení. El gènere és una construcció social que, ja des del néixer, assigna un rol diferenciat per als infants en funció de la seva expressió sexual i  -segons si és un nen o una nena, s’aplica la socialització, en tant que operació bàsica d’interiorització de les normes socials, i està totalment marcada per la dimensió de gènere, de manera que, en general, des de les primeres manifestacions de la personalitat d’una criatura s’exerceix la socialització de forma diferenciada segons es tracti d’un nen o d’una nena (evidentment, s’ignoren totes les altres identitats no binàries), amb una preponderància del món dels homes que, des de temps ancestrals- relega les dones a un segon nivell no dominant, com negant el dret a decidir per si mateixa per passar a dependre sempre d’alguna autoritat jeràrquica i  masculina, naturalment. És un mecanisme de defensa del statu quo; del sistema reproductiu i del sistema capitalista heteropatriarcal, dels grans dogmes religiosos i de les ideologies conservacionistes i immobilistes.

Diferències enriquidores, desigualtats inaceptables

Cal tenir en compte que les diferències són enriquidores, mentre que les desigualtats són inacceptables. I les desigualtats estan accentuades pel sistema patriarcal i subsumides pel capitalisme, que és capaç d’absorbir-ho tot convertint-lo en negoci. Per exemple, el dia de l’orgull l’han convertit en un espectacle basat en el consum, res a veure amb el drama que viuen les persones excloses per la seva orientació sexual i la necessitat de que siguin reconegudes, amb igualtat de drets, per la societat. L’ús de la tecnologia o els ventres de lloguer poden ser un repte per aquells que olen evitar dependre de les dones per a la reproducció de l’espècie, tenir ells el poder també en això. Una victòria sobre les dones... i les clíniques o centres mèdics per les intervencions de canvi de gènere, per exemple, ja s’estan fregant les mans: serà un negoci segur...

El capitalisme ho absorbeix tot i ho desnaturalitza.

I després del canvi de sexe què?. El sistema patriarcal i el capitalisme continuaran al seu lloc, amb un poder que hauran revalidat. Es commemoraran les dates reivindicatives absorbides pel consumisme (com el dia del pare o de la mare) desnaturalitzant la mateixa essència per allò que havien estat determinades.

Eradicar el patriarcat en el punt de mira

La nostra ha de ser una mirada oberta, sense tòpics ni estereotips, sense discriminar ningú per la seva orientació sexual per no enquadrar-se en cap de les especificitats d’una consideració binària, segons marca el patriarcat. Perquè es tracta , precisament, d’eradicar el patriarcat, i hem de construir una societat sense la violència estructural d’un sistema pensat pel predomini dels homes per damunt dels drets que tenim les dones com a persones i ningú, sigui quina sigui l’expressió sexual de la seva identitat, podrem erradicar-lo si continuem aplicant la seva retòrica opressora, també a les persones englobades en el col·lectiu LGTBI.

maribelanoia@gmail.com 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada