Ciutadana Dempeus - Maribel Nogué i Felip -
Diumenge vaig anar a
Montbui, al Mont Àgora, on s’hi projectava la pel·lícula que ha assaltat recentment
les pantalles de cinema del nostre país. El “47” explica la història d’un acte
de dissidència pacífica, on el moviment veïnal que va ser l’inici de la
transformació dels suburbis de Barcelona fins a esdevenir avui barris ben
dignes de moltes ciutats. Manolo Vital era un conductor d’autobús que segrestaria
per tal de desmuntar una mentida que l’Ajuntament de Barcelona s’obstinava en
repetir, i que era que els autobusos no podien pujar les costes del districte
de Torre Baró. Un acte de rebel·lia que va demostrar ser un catalitzador per al
canvi, un canvi del que les persones que hi viuen s’enorgulleixen de les seves
arrels, d’una lluita de veïnat i de classe, que va ajudar a crear la Barcelona
moderna que ha anat esdevenint en el temps.
El Barri de Sant Maure 1977 |
Vivències també a
casa nostra
La pel·lícula ofereix
un relat colpidor, molt realista i ple de records d’unes vivències que aquella
generació vàrem viure de primera mà, potser no a Torre Baró però sí que
coincidia als inicis de l’assentament poblacional al que llavors era el Barri
de Sant Maure i que avui és el nucli urbà de Santa Margarida de Montbui, un
canvi que no hauria sigut possible sense la munió de treballadors i
treballadores que hi deixaren la seva pell, i mai tan literalment dit, perquè
sota la dictadura, qualsevol acte de protesta suposava el risc de la repressió,
ja sigui laboral (quedar-te sense feina) o també d’arriscar-te a una detenció,
sotmès a tortura i posteriorment presó o, en alguns casos, fins i tot la mort.
Èxode migratori anys 50-60 |
L’èxode migratori
Són milers i milers
els homes i dones que varen decidir comprometre’s per fer front a les nefastes
condicions de vida sofertes sota la dictadura franquista, havent hagut de fugir
de la seva terra d’origen per la fam i la misèria a que varen ser condemnats,
però també a la prepotència del “senyoritos” que es creien amos no sols de les
terres on hi treballaven, sinó també de les persones i les seves famílies
-inclòs les dones joves que també creien eren de la seva propietat- a les que
obligaven a una vida sotmesa, trepitjant també la seva consciència i dignitat.
L’antifranquisme
El que la pel·lícula
no diu és que, darrera d’aquests moviments veïnals, hi havia alguna cosa al
darrere que no era fruit de la casualitat. Mica en mica, i sota la més rigorosa
clandestinitat, els coetanis dels anys seixanta anàvem prenent consciència de
la situació i ens comprometíem amb aquelles organitzacions -que ja des dels
primers anys del franquisme- maldaven per resistir, primer, el cop d’estat que va destronar la legítima II República, per continuar lluitant sota el franquisme
fins contribuir -de forma indiscutible- al procés de transició a la democràcia.
Vaga Tèxtil Igualada 1977 |
El compromís polític
La majoria dels
obrers s’havien mobilitzat sobretot per raons ideològiques (les idees del
socialisme s’estenien a la meitat del segle XX i la Declaració Universal dels
Drets Humans hi varen contribuir). També amb un cert impuls de les bases d’un
cristianisme que posava les seves esperances en el Concili Vaticà II i que va
aportar molts militants a la causa dels obrers que s’organitzaven en sindicats
i moviments veïnals. Esdevindrien líders però no pas herois aïllats, i molts
d’ells havien optat per prendre compromís polític en la clandestinitat, conscients del que s’hi jugaven, perquè ni els
partits polítics ni els sindicats eren legals.
El dia que Igualada va cridar: Llibertat, Amnistia i Estatut d'autonomia |
Lideratges,
organització i herois
Així es formaren les
CCOO i també les Associacions de Veïns, amb lideratges de militants compromesos
molts d’ells amb el PSUC i que dedicaven els seus esforços als interessos i
drets del conjunt al que representaven amb un lideratge, certament, però on la
heroïcitat era compartida amb tots aquells qui representaven, ja siguin els
treballadors de la fàbrica o els veïns i veïnes del seu barri, sense altre objectiu que la voluntat de servei a la comunitat, no pas per interès ni
ansietat de lucre..
Monument dedicat als advocats d'Atotxa |
La realitat sura des
del silenci
Aquest és un
transfons que és present en el decurs del relat dels fets, tot i que la seva
existència i tasca sura -del transfons- en silenci. La veritat històrica és indiscutiblement
aquesta: sense una organització col·lectiva no hi ha victòries. Els èxits no
són personals sinó del poble organitzat. Això està expressat implícitament tot
i que no s’anomena. Ara que no és criticable, tan sols es tracta d’una
pel·lícula...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada