Dades personals

La meva foto
Vaig néixer dona en una societat summament patriarcal. La meva rebel·lia i anhels de llibertat m'ha anat forjant una consciència de classe i de gènere que em permet interpretar la vida amb ulls propis, comunicant i escrivint com a compromis. Escrivint he trobat una manera de dir allò que porto dintre i que en els marcs de relació habitual m'era impossible de comunicar amb un mínim de tenir la certesa de ser recepcionada. Quina sort haver-ho pogut conrear!

dimarts, 14 de maig del 2024

PER FI HE POGUT VOTAR

Ciutadana Dempeus - Maribel Nogué i Felip - 

Estava tota emocionada. No fa ni un mes que va fer els 18 anys, però ja va rebre la targeta censal que li confirmava la seva sospita de que ja podria votar. Nerviosa, em preguntava com funcionava tot plegat perquè anava rebent sobres de propaganda de les diferents formacions polítiques que es presentaven a les eleccions pel Parlament de Catalunya. La Rawya és d’aquí, qui ho dubta?. Va néixer a Igualada i ha viscut sempre aquí i, des de fa ja uns quants anys, és veïna meva. No obstant, des de molt petita s’ha sentit diferent, millor dit, ha sentit que la tractaven diferent, perquè: era ella realment diferent?. A l’escola es parlava català, la seva mare, preservant la pròpia llengua materna, sempre li ha parlat en català i es dirigeix a tothom en català. La Rawya també, i no entén perquè quan la gent es dirigeix a ella ho fa en castellà, perquè?.

Mudada amb el jilbab

L’altra dia sortíem de casa per anar a votar. Ella s’havia mudat a la manera que ella es sent més feliç, vigilant que no li falli aquella agulla que li aguanta el jilbab que un dia va decidir, per voluntat pròpia, posar-se. La joventut ja té aquestes coses, té les seves necessitats d’identificar-se, de mostrar la seva personalitat sobretot en triar les seves formes de vestir. Sovint veiem joves amb rastes o pantalons foradats, per exemple, i ningú els hi diu res. Perquè li han de dir res a ella si es vol posar el jilbab?. Quan sortíem de votar vàrem trobar una senyora que es va dirigir a nosaltres, referint-se a ella i -en castellà- que estava tan guapa que semblava un àngel. Jo li vaig dir que es podia dirigir a ella mateixa i dir-li en català. És va quedar molt parada i ho va fer, és clar, i ella li ho va agrair. Veus?, em diu, què ho fa que la gent, quan per exemple vaig a comprar, se’m dirigeixi en castellà quan jo soc d’aquí i parlo català?.

La preparació

Uns dies abans, a casa, havíem posat les paperetes damunt la taula i li havia explicat qui era cadascú, qui representa i què hi ha darrera cada papereta. Un amic que compartia la conversa amb nosaltres em va dir: i ara li has de dir a qui ha de votar. No, li vaig dir jo. Això ho ha de decidir ella mateixa. Jo li he explicat qui és qui i a qui representa, i ella ja és major d’edat per decidir el que vulgui. Li vaig dir, això sí, a qui votaria jo i el perquè, però ella triava la papereta, només faltaria.

L’acte de votar

En arribar a la mesa electoral, per sort no hi havia públic, vàrem demanar permís per fer-li una foto: és la seva primera vegada!. I així ho vàrem fer, primer davant la taula amb totes les paperetes (ella ja es portava la seva de casa) i, sabent dels meus límits de vista, em diu: té, aquí tens la teva!. Em vaig emocionar, havia entès perfectament el missatge participatiu. Llavors dirigint-se a la mesa, va presentar el seu DNI (no fa tan que el té perquè, malgrat haver nascut a Igualada, ha anat tota la seva vida escolar amb NIE). Ho varen comprovar i sí, era al cens, la varen anotar a l’acta i va poder posar la seva papereta a la urna. Estava feliç.

Atacs d’ansietat per fets discriminatoris

És que en la seva etapa escolar, i també en la seva vida a la ciutat, ha viscut diversos episodis de discriminació per raons de ser tractada com a diferent. Darrerament, a cada incident d’aquest tipus, li agafaven atacs d’ansietat havent d’anar a l’Hospital i tot. Es sentia fins i tot perseguida, assetjada..

Participació de la vida de la seva ciutat

Amb ella, i ja de petita, ens vàrem passar la Festa Major amunt i avall a totes les cercaviles per descobrir la imatgeria festiva, els gegants, capgrossos i demés... M’ho recordava l’altra dia dient-me si en guardava fotos... Tenia 9 anys...

Participació en activitats de caire solidari

Més tard, em va anar acompanyant tot fent-me de suport, per exemple, en alguna de les xerrades sobre la dona que he donat pel 8 de març o en altres ocasions, també en algunes concentracions per denunciar les guerres, la situació dels immigrants o situacions injustes al món. Va ser ella la que em va dir: perquè no fem alguna cosa per Palestina?. I, conjuntament amb la Bouchra i la Soundous, ens vàrem posar en marxa.

Denunciant el genocidi a Palestina

Vàrem intentar comprar una bandera de Palestina per internet en una web que vàrem trobar, però mai va arribar... Les cartolines i els retoladors treien fum per tenir-ho preparat a la concentració que sota el títol “SOS PALESTINA” vàrem fer ja el 19.05.2021 (ara fa just 3 anys). També es mostrava exultant per alçar el seu crit a favor de Palestina a les altres concentracions que hem fet a Igualada l’octubre del 2023.

Fa falta gent com tu

La Rawya és una ciutadana de ple dret, per llei i de fet. Ara ha pogut, per fi, exercir el seu dret a vot i estic certa que la seva papereta era a favor de qui denuncia el genocidi del poble palestí i exigeix no sols deixar de vendre armament a l’estat d’Israel sinó a trencar-hi tot tipus de relacions internacionals (els estudiants dels EUA i de d’altres capitals al món, així com darrerament les universitats espanyoles, decideixen trencar relacions amb centres israelians que no estiguin compromesos en la causa de la pau). Som molts i hem de ser molts més fins aturar aquest genocidi i tota la violència de les guerres arreu del món. Comptem amb tu, Rawya, també a través del teu vot.       

maribelanoia@gmail.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada