Ciutadana Dempeus Maribel Nogué i Felip
Un any més, des de Sant Pere
Sallavinera hem pogut gaudir d’unes altres nits màgiques. Es tracta d’ aquesta
màgia tant especial que s’hi genera tant per la qualitat musical que se’ns
ofereix com també –i sobretot- per l’ entorn únic que les acull. Un entorn que
va més enllà de l’encant d’aquest petit indret de l’ Alta Anoia i que es viu en un
càlid ambient acollidor de la seva gent, una gent que -de forma ben
hospitalària i generosa- ens ofereix el resultat d’un esforç d’organització ben
notori per tal de que els seus hostes i amics puguem gaudir del bon gust en la
selecció del seu programa musical on l’ acústica de la plaça li posa la nota
d’excel·lència i la fa encara més sublim. L’ exquisidesa de tot plegat potser
explica la constància d’un públic assidu que ha fidelitzat la seva assistència
en el decurs de les seves ja 21 edicions.
Renovació il·lusionada
Ens
expliquen que la novetat d’ enguany consisteix en la renovació de la junta que
promou aquestes Nits Culturals, i que no suposa altra cosa que una renovada
il·lusió de les persones que passen davant tot i que hi han intervingut –d’una
manera o altres- des dels seus inicis (per cert, la Presidenta i la Secretària d’ara
són dones...).
Homenatge a Enric Granados
La
nit del divendres estava dedicada a homenatjar la figura d’Enric Granados coincidint
en la commemoració del centenari de la mort d’aquest compositor lleidatà. El
poeta i escriptor Miquel Desclot, que com cada any va ser l’encarregat de
presentar el programa musical cada nit, ens va introduir a la figura d’aquest
músic, la seva biografia i obra. Enric Granados va crear l’Acadèmia Granados,
una escola de piano a Barcelona que ha produït una llarga llista de talentosos
pianistes com ara Frank Marshall i Alícia de Larrocha. Precisament és a
l’Academia Marshall (la mateixa acadèmia ha pres finalment aquest nom) on la
jove pianista Alba Ventura, protagonista d’aquest concert homenatge, va rebre
–entre d’altres- les classes magistrals d’Alícia de Larrocha. Per tant, segons va
dir Miquel Desclot, es pot dir que teníem aquella nit una pianista amb vincles
musicals de descendència ben directa d’Enric Granados.
Alba Ventura, una virtuosa del piano
excepcional
Ben
aviat l’empedrada Plaça de Sant Pere Sallavinera trencaria l’impressionant silenci
que s’hi respira amb unes primeres notes de J. Cervelló: “Ocells a l’alba”, que
ja ens endinsarien en un concert on se’ns brindava l’ocasió d’escoltar peces
ben conegudes com ara el “Nocturn en do sostingut menor”, op. Pòstum de
F.Chopin, o el “gran Vals Brillant” també de F.Chopin, així com uns valsos
poètics del protagonista de la nit Enric Granados. Les mans d’Alba Ventura,
aquesta jove virtuosa del piano, semblava talment com si dansessin damunt el
teclat doncs interpretaven, amb la delicadesa i dolcesa pròpia d’aquesta jove pianista,
una actuació de qualitat amb una contundència fora de dubtes. Com a anècdota
dir que, a la segona part, mentre interpretava els “Cantos Populares Españoles”
d’Enric Granados, es va aturar un moment perquè una abella s’havia atrevit a
apropar-se fins a ella: “per aquí si que no hi passo”, va dir Alba Ventura, i
va reprendre la interpretació des del darrer moviment (són coses d’actuar a
l’aire lliure en ple estiu...).
Òpera a la Plaça
La
nit del dissabte se’ns va oferir una Adaptació de l’òpera “Il Barciere di
Siviglia” de Gioachino Rossini. Es tractava d’una producció de Villa InCanto
que, sota la direcció de Ricardo Serenelli (també al piano), i la Mezzo Soprano
igualadina Claudina Vallés com a la criada que narrava els fets que
s’esdevenien damunt l’escenari, varen endinsar-nos en els embolics de la trama
d’aquesta coneguda Òpera. Amb un superb baríton, Jorge Tello com a Fígaro, en Xavier
Aguilar com el Baix buffo de Don Bartolo, Carlo Giacchetta com a tenor
interpretant el Conde di Almaviva, Maria Casado com a soprano en el seu paper
de Rosina, i un sorprenent baix fent de Don Basilio, interpretat per Antoni
Fajardo Díaz, feren les delícies d’un públic que emplenava la plaça de gom a
gom. Pel que fa a la qualitat musical va cridar la atenció l’extraordinària veu
dels dos baixos i la coordinada posta en escena dels cinc protagonistes, així
com l’excel·lent interpretació de tan sols cinc músics, que emplenaren tot el
recinte d’una òpera tan complerta com aquesta.
Estrena d’espectacle per als infants
A
la tarda, i com cada any també, els més menuts tingueren el seu espectacle
particular. En aquesta ocasió es tractava de “Monsieur Croche, Els somnis del
compositor Claude Debussy”, una obra que la Companyia anoienca del Príncep
Totilau estrenava per la ocasió.
Acolliment de petits i grans
Des
de sempre s’ha tingut aquesta atenció als infants, per això no és d’estranyar
que, tot just entrar a la Plaça, siguin els més menuts els qui et facilitin el programa
de mà, així com els que –en acabar les diferents actuacions- siguin aquests
infants els qui surtin a l’escenari a lliurar el ram de flors a tots els
artistes. És així com ja de ben petits col·laboren i gaudeixen de les Nits
Culturals, i és així com –a mesura que es fan grans- (amb aquesta ja són 21
edicions) els anem veient créixer i participar en els diferents punts d’una
acurada organització que -sense la participació hospitalària i generosa de la
seva gent- difícilment seria possible. Felicitats de nou per fer-nos viure la
màgia de les vostres nits.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada