Dades personals

La meva foto
Vaig néixer dona en una societat summament patriarcal. La meva rebel·lia i anhels de llibertat m'ha anat forjant una consciència de classe i de gènere que em permet interpretar la vida amb ulls propis, comunicant i escrivint com a compromis. Escrivint he trobat una manera de dir allò que porto dintre i que en els marcs de relació habitual m'era impossible de comunicar amb un mínim de tenir la certesa de ser recepcionada. Quina sort haver-ho pogut conrear!

dimecres, 20 de juliol del 2016

QUAN UN PETIT GEST ESDEVÉ GRAN

Ciutadana Dempeus                                              Maribel Nogué i Felip

Ens trobem davant una ofensiva del terror a escala mundial que ens esquitxa cada vegada més a prop, i no sols per la proximitat d’on es produeixen els atemptats terroristes sinó perquè la realitat de la globalització fa que no existeixin ja les distàncies per viure -en pròpia pell- el dolor i la ràbia de les seves conseqüències.

Morts de primera i de segona
Ara ha sigut Niça, ahir París o Bruselles, però també Bagdad, Dacca, Istanbul, Mogadiscio, Kabul, Llac Txad, Gao, Kuda, Bosso... Tan sols a l’any 2015 es produïen un total 11.774 atacs terroristes arreu del món amb 28328 morts: 2418 a Iraq, 1798 a l’Afganistan, 1009 al Pakistan, 791 a l’Índia,  589 a Nigèria, 494 a Egipte, 485 a les Filipines, 459 a Bangladesh, 428 a Líbia, o 382 a Síria. No obstant, des d’occident sembla que sols ens mobilitzem i fem minuts de silenci per la mort d’un tipus de víctimes, com si hi haguessin morts víctimes d’atemptats terroristes de primera o de segona.


Tess Asplund, una activista antiracista sueca
L’exclusió dels musulmans no hi té res a veure
L’escriptora, periodista i amiga Nazanín Amirian, gran analista del conflicte d’interessos real que s’amaga darrera aquesta epidèmia de destrucció i mort arreu, en particular a l’ anomenat Orient Mitjà, ens ho explica en el seu darrer article “El terrorisme islàmic no és fruit de la exclusió dels musulmans”.
“Des dels atemptats de l’11 de setembre del 2001 als EUA, presentats falsament com a punt de partida del terrorisme, hi ha un esforç per part de tots els polítics, sociòlegs o totòlegs tertulians dels mitjans de comunicació per explicar les raons que porten a uns fidels de l’ islam, molts d’ells nascuts a Europa, per matar persones a occident sense importar-los la seva religió, el seu origen ètnic o la seva classe social. En aquest sentit, el Ministre francès d’Economia Emmanuel Macron representa la resposta més comú quan afirma que és la exclusió dels musulmans francesos el que provoca la seva radicalització. Però, es pregunta “perquè aquesta mateixa discriminació que varen patir les dècades anteriors al 1990, per exemple, no varen tenir la mateixa manifestació de violència?. El professor tunisià Ives Charles Zarka creu que hi ha un altre motiu: la crisi moral que viu occident i el desencís que provoca en algunes persones. No obstant -es pregunta- si donaria la mateixa resposta quan es produeixen els mateixos atacs terroristes a països musulmans. També diu que la cerca de benestar, fonament de les societats europees, no constitueix per a aquestes persones un motiu suficient per viure...
Cal tenir en compte que els “decapitadors de l’Estat Islàmic”, a banda de cobrar milions de dòlars de l’Arabia Saudí i Qatar (entre d’altres mecenes) reben una ingent quantitat de diners amb el contraban de petroli iraquià i el patrimoni cultural de Síria, per viure en un estat de benestar envejable i pagar un sou als milers de joves del lumpenproletariat que estan al seu servei.
Donar la cara front una minoria fosca
Els terroristes, una minoria fosca
Nazazín ens convida a reflexionar sobre la nostra mirada mutilada preguntant perquè s’identifica a milions de persones de l’Orient Mitjà i el nord d’Àfrica (que, en unes condicions extremadament difícils, lluiten per una democràcia política i econòmica), amb una minoria fosca, totalitària i antimoderna que no és ni antiimperialista, ni guardiana de les tradicions exòtiques i alternatives...
Portes obertes a les mesquites d’aquí
És en aquest sentit que s’organitzen arreu jornades de portes obertes a les mesquites per tal que els altres ciutadans comprovin per sí mateixos que allà no s’hi amaguen ni míssils ni bombes. Aquest dissabte la varem viure a Igualada on, al seu local del Carrer Merlet rebien tothom qui s’hi apropava, amb les mans i també el cor obert. A banda d’oferir-te el seu té amb menta i aquelles pastes tan gustoses, t’oferien la seva hospitalitat i et mostraven –amb tota amabilitat i gentilesa- el seu local fet a base de l’aportació i esforç voluntari de la seva gent. La atenció rebuda es palesava ja al mateix recinte d’entrada per després acompanyar-te i donar-te tota classe d’explicacions. L’acolliment convidava a la informació i l’explicació, disposats, si cal, a la  conversa o a l’intercanvi de parers. Per això han de servir els contactes que s’hi han establert.


Una mesquita per acollir els resos i maldar per la integració a la societat protegint-la de la radicalització
Fer front a l’insult quotidià
Sóc conscient que vivim en un entorn curull de tòpics i prejudicis que afloren reaccions de caire xenòfob o racista en el nostre dia a dia, per això valoro enormement el petit gran gest que va tenir la Mariam la setmana passada. Travessava el carrer i un home, des del seu cotxe, la va insultar dient-li filla de p... i altres improperis. Ella s’hi va encarar i li va demanar, en català i en formes i maneres, si us plau, respecte. L’home li defugia la mirada talment com si li fes fàstic. Llavors, la meva veïna i amiga li va dir que si ella fos com ell, aniria a buscar el seu marit i fills i haurien d’avisar l’ambulància perquè l’anés a recollir, però que ella no era així, que el que ella feia valer era educació, cosa que ell –pel que sembla- no en feia servir... Cal dir que aquest senyor –potser avergonyit- va acabar mirant-la a la cara i demanant-li perdó.


"Jo també sóc d'Igualada" una resposta exemplar front l'insult
La seguretat front el benestar
El terrorisme, a banda de negoci, és una cortina de fum per tenir-nos entretinguts i perquè consentim a que es doni prioritat a les polítiques de seguretat front el benestar i la llibertat, drets que s’han assolit a base de llargues lluites i que el capitalisme més agressiu ens està arrabassant. És per això que, davant el dramàtic avenç de l’extrema dreta “antipobres” no els hi convé que els musulmans puguin exhibir la seva religiositat. És el que han fet, en el decurs de la història, els cristians perseguits, els armenis, els càtars, els jueus o els sunnites i chiítes als països musulmans.
Continuen perseguint qui qüestiona el poder
Certament, tenim molta feina per desfer tòpics i prejudicis imposats pels qui ens volen enfrontats, perquè el veritable enemic a batre és el terrorisme econòmico-polític que provoca que morin de gana cada dia al menys 60,.000 persones en tot el món. I aquesta és una causa comuna que no entén de creences ni d’orígens culturals diferents.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada