Dades personals

La meva foto
Vaig néixer dona en una societat summament patriarcal. La meva rebel·lia i anhels de llibertat m'ha anat forjant una consciència de classe i de gènere que em permet interpretar la vida amb ulls propis, comunicant i escrivint com a compromis. Escrivint he trobat una manera de dir allò que porto dintre i que en els marcs de relació habitual m'era impossible de comunicar amb un mínim de tenir la certesa de ser recepcionada. Quina sort haver-ho pogut conrear!

dimecres, 11 de març del 2020

LES DONES HAN SORTIT AL CARRER




Ciutadana Dempeus - Maribel Nogué i Felip - 
Sortir al carrer pel 8 de març és una tradició del moviment feminista que ve de lluny. També a Igualada, des de fa un parell d’anys, la manifestació del dia de les Dones pren gruix i vida, amb la presència de dones de totes les generacions, sobretot amb la forta presència de noies cada vegada més joves.


 Les mares i àvies, també escola de feministes
Es nota que, més enllà de la seva evolució a l’escola l a l’Institut, han pres el relleu de vida de les seves mares i àvies on, al caliu de la llar, han après també de les injustícies de gènere que patim les dones, per causa de la desigualtat social, conseqüència d’un sistema patriarcal molt antic.
En el decurs de la manifestació vaig saludar una família veïna que conec on hi participaven la mare i les dues filles. A la noia jove li vaig fer palès que m’alegrava molt de veure-la allà. Em presentava a ella com a feminista: jo fa molt de temps que en sóc i tu, des de quan ets feminista?: des de que vaig néixer, em va contestar de forma contundent.
I tant que sí!, aquestes afirmacions i altres es concretaven en els rètols confeccionats per elles mateixes i que lluïen orgulloses: “No vaig néixer dona per morir pel fet de ser-ho” o “no vull ser valenta, vull ser lliure”. Així fen valer totes aquelles expressions que els sortien de dintre.
La manifestació era mixta, i la presència d’homes acompanyant qui s’endevinava era la seva parella, o bé que hi eren per fer costat a les dones i les seves reivindicacions, també va ser visible.
Tot just arribar a Cal Font, el grup de noies de Protons ens va fer, davant tothom qui ens havíem aplegat allà, una exhibició de la seva percusió; i el Cor acció, format exclusivament per noies, ens va delectar amb una versió per a cant coral -musicada per Borja Penalba- de la Cançó de fer camí, un poema de l’enyorada Maria Mercè Marçal. Una altra cançó, en aquest cas el Cant de Lluita del grup Roba Estesa, posava el botó final a la concentració post manifestació.

Prèviament a la lectura del manifest, es va palesar la diversitat pròpia de la nostra societat en la defensa dels drets de les dones, perquè de la mateixa manera que el patriarcat predomina en tot tipus de societats i cultures, la resposta del feminisme també ha de ser global: “davant la guerra del capitalisme contra la vida, ens declarem comunitats de lluita i de resistència, i celebrem les nostres aliances mot per sobre de les nostres diferències”.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada