Ciutadana Dempeus. Maribel Nogué i Felip.
Tothom, d’una manera o altre, recordem -dia a dia
i fet a fet- el neguit viscut amb l’excepcionalitat dels fets desencadenats per
la mobilització popular d’ara fa un any, amb la brutal resposta del poder
estatal per fer front al repte de dur a terme un fet tan elementalment
democràtic com és una votació per exercir la nostra sobirania, un dret que el
govern del PP negava de forma reiterada. I ho recordem des de l’experiència
personal viscuda a partir de la implicació de cadascú de nosaltres, perquè
ningú en va quedar al marge, tan se val si era partidari o no, del full de ruta
marcat pel processisme i votat per la majoria dels representants elegits al
Parlament de Catalunya.
Tota la fúria del poder
Aquest fet va
desencadenar -el que en podríem dir- tota la fúria dels poders fàctics que
varen desplegar la seva influència en el poder estatal per impedir-ho, sense
importar-ne cap conseqüència material o de violència, no importa si eren
membres del govern o la societat civil que gosés secundar tal repte. Ja la
resposta exemplar a la “incautació” de la seu de la Conselleria de Finances del
20 de setembre per part d’efectius de la Guàrdia Civil, la extraordinària
organització de la logística prèvia per poder desplegar tot el procés
d’habilitació dels col·legis electorals, amb lliçó magistral de la importació i
custòdia de les urnes fins fer-les arribar a la seva destinació, la dotació de
suport informàtic i administratiu, comptant –sobretot- amb una munió de
voluntaris en la seva organització, així com el mateix desenvolupament de la
jornada de l’1 d’octubre, desafiant el bloqueig informàtic, és també una gesta
indiscutiblement democràtica que va demostrar la força que tenim com a poble,
el que tenim a les nostres mans per fer-nos valer.
Posar ordre d’una altra manera
La resposta
del govern del PP i la repressió soferta arreu per unes forces anomenades de
l’ordre, (que –a través de les instruccions polítiques rebudes per les seves
jerarquies- tan poc ordre varen posar (qui no recorda el reclutament d’aquells
“a por ellos” o els “piolins” confinats al port de Barcelona)... Qualsevol
diria que tots aquests efectius no serien molt més útils a la societat posant
ordre a les nostres costes, i muntant campaments en condicions, per acollir als
refugiats que, fugint del horror de les guerres i de la violència, s’ofeguen a
la nostra Mediterrània. Hauríem d’estendre un pont de mar blava en lloc
d’introduir grisor i amenaces de tornar als temps més negres de la nostra
història.
Una reflexió serena
Ara que, més
enllà de la indiscutible gesta d’aquells dies, i de la lluita que encara s’està
duent a terme per fer front a la repressió i judicialització de la política,
ens cal una reflexió serena per saber qui som i d’ on venim des d’una certa perspectiva
històrica com a poble.
El valuós bagatge de l’historiador Fontana
En aquest
sentit m’ha vingut com anell al dit un article publicat per Gonzalo Pontón a “El
País” sobre allò que forma part del bagatge científic del mestre Josep Fontana,
traspassat fa poc. Ens recordava el què li va contestar l’ ex-President Jordi
Pujol quan Fontana denunciava públicament la precarització econòmica, l’atur,
la degradació de l’ensenyament i la sanitat catalanes. Li va dir: no et
preocupis Fontana, ara –amb la independència- quedarà tot resolt.
Des del materialisme dialèctic
El mestre
Fontana ens ha deixat escrit un altre anàlisi de la situació a Catalunya a
través de les seves desigualtats (les seves lluites de classe) i les seves
afinitats electives. “Ja a la lluita dels senyors feudals per defensar els seus
privilegis –les “seves” llibertats- li seguia la lluita per la desigualtat de
les classes burgeses que cavalcaran el capitalisme en les seves diverses
facècies: comercial, manufacturera industrial, financera i rendista. Despulla
així el paper de la oligarquia lligada al control de la terra i als grans
negocis d’importació que, a la guerra
dels Segadors, manté els pagesos en un puny el 1640 quan s’apropien de les
terres i d’allò comú, i que es lliura a la Castella dels Habsburg per assolir
arrendaments fiscals. També són aquestes elits qui varen trair els fets de la
Coronela de 1714. El segle XVIII aquesta miserable burgesia es farà espanyola i
trairà Catalunya abandonant la seva pròpia llengua, diu Fontana. El segle XIX
aquestes oligarquies rendistes clamaran per un dictador militar davant les
reivindicacions laborals dels catalans i apel·laran a l’exèrcit espanyol el
1843 davant la revolució “centralista” com ho faran el 1855 davant la primera
vaga general. Aquesta burgesia, ara “catalanista”, tornarà a sentir-se
espanyola el 1870, el 1902, el 1922, el 1936, el 1977, el 1996... i sempre
defensarà els seus interessos de classe que –grosserament- voldrà fer passar
com els interessos del poble català, de tot el poble català...”.
És clar,
aquest és un anàlisi feta des de la perspectiva del materialisme dialèctic, un
mètode que –malgrat la seva autoritat científica- justet forma part dels
llibres d’història.
Uns canvis socials necessaris
Jo em quedo al
costat de moltíssima de la meva gent que va sortir al carrer convençuda que
assolint la independència, o ara la república, es produirien els canvis socials
tant anhelats. Perquè jo també vull aquests canvis socials tan necessaris i crec
en la força de la gent malgrat alguns aliats dubtosos. Però també estic
convençuda que no hi ha emancipació possible de caire nacional sinó va
acompanyada de drets socials, i a l’inrevés.
És per això
que, per defensar la democràcia, els seus drets implícits (llibertat, igualtat
i solidaritat; els valors inherents als drets humans, els drets socials
assolits a costa de tantes lluites, etc...) ahir, avui i sempre, continuaré
sortint al carrer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada