Ciutadana Dempeus - Maribel Nogué i Felip -
Ens trobem ja immersos en plenes festes nadalenques on, malgrat
celebrar-les indiscutiblement des de la tradició, potser ens cal aprofundir una
mica en els seus orígens per tal d’evitar cap tipus d’exclusió. M’explico, en
la necessària socialització dels infants que formen part de la nostra societat
avui, infants que les seves famílies provenen d’altres cultures, la suposada
inspiració religiosa d’aquestes festes pot suposar un risc d’exclusió, i això
no és ni plausible ni recomanable.
És que m’hi he trobat. Algunes
famílies no celebren aquestes festes perquè tenen assumit que són cosa d’una
altra religió que la que ells professen i practiquen; però també m’he trobat
que n’hi ha que participen de ple fent cagar el tió a l’escola, a la plaça, a
casa seva o també a casa els avis, per exemple.
El solstici d’hivern, festes ancestrals
El solstici d’hivern, festes ancestrals
Segons fonts molt antigues,
aquestes festes s’emmarquen dins un procés natural en què el sol comença a renéixer
després d’haver arribat a la seva alçada mínima en el zenit (la nit més llarga
de l’any, el dia més curt). Són hereves de les festes que els ibers i els
romans celebraven en honor de tres divinitats solars (Mitra, Sol i Gabal),
anomenades Festa del Sol Naixent o del Sol Nou.
Un tronc com a símbol
Un tronc com a símbol
El Nadal es celebra en un moment
en què els camps estan adormits amb les llavors a dins i els ramats s’estan
reproduint, un moment que requereix, doncs, de ritus per afavorir el
renaixement cíclic de la natura. La presència dels arbres en aquesta festa, ja
sigui l’arbre de Nadal o –a casa nostra- el tió, està íntimament relacionada
amb aquest significat de renaixement.
Els infants, protagonistes
Són festes alegres i tenen un
caire hivernal i familiar, amb una gran quantitat d’elements simbòlics
relacionats amb la llum, el naixement i la fecunditat. De fet, hi ha dos
protagonistes essencials: l’un és la família, que es troba per compartir
diversos àpats gastronòmics; i l’altre són els nadons, i els infants que aquests
dies de festa a l’escola poden jugar molt més temps. Una altra cosa és que, en
el nostre calendari, les joguines arriben la nit del cinc de gener quan ja
s’acaben les festes, però això ja és un altre tema.
El naixement deixa enrere la foscor
El naixement deixa enrere la foscor
Sobre la Festa de Reis, l’amiga i
periodista persa Nazanín Armanian ens hi posa molta llum: “Des de fa uns tres
mil anys, els iranís i els habitants dels dominis de l‘imperi persa a l’Àsia
Central, il·luminen el cel amb un mar de torxes i espelmes ajudant la deïtat solar
Mitra a fer fugir el Senyor de la Foscor anomenat Ahriman. Donaran les gràcies a la natura per augmentar, un cop més,
els moments de la presència de llum al cel i la calor a la terra, enderrocant
l’Amo de les Tenebres i el fred. Aquesta festa d’origen agrícola –en arameu
siríac- s’anomena Yalda (naixement).
Don Víctor i l’Amu
Nourzu
En la celebració del renaixement
de la naturalesa, el Nourzu, no hi
pot faltar Hayi Firuz “Don Victor”.
Aquest personatge del folklore iraní apareix als carrers amb la cara enfosquida
amb carbó mòlt, vestit amb robes brillants i un barret de feltre i que, tocant
la pandereta, balla i canta anunciant l’arribada de la primavera. Per a alguns
investigadors, el personatge representa la foscor i la tristesa de l’ hivern
que se’n va i que és substituït per un altre anomenat Amu Nourzu, un home de pèl i barba blanques que porta regals als
nens i nenes. Ah!, per tant, aquest personatge no té res a veure amb el
racisme.
Els nostres personatges
Potser el Papa Noel és la figura
hereu d’ Amu Nourzu, o el nostre
Patge Faruk hereu d’ Hayi Firuz . La
qüestió és que totes les festes, i també aquestes que ara celebrarem, tenen un
origen divers, en interpretacions de cultura i religió, però que –pel fet de
pertànyer a la cultura popular- no han de suposar cap exclusió per ningú, sigui
quina sigui la seva cultura d’origen o la seva professió religiosa, o no.
Els infants es fan preguntes
Per afrontar la diversitat
cultural que vivim, cal que tinguem una resposta clara quan la Dània, per
exemple, li pregunta a la seva mare sobre el sentit religiós de les nadales que
canten a l’escola, i si les ha de cantar o no. Perquè l’Adam explica com cada
any li porta – emocionat- la carta al Patge Faruk, o l’Amira m’explica
il·lusionada com cada any va a veure la cavalcada a la Rambla i saben que, en
arribar a casa, també es trobaran les joguines i regals.
Sovint, els contes tenen un
escenari de fantasia i no per això deixen de ser els contes preferits. Doncs
això, com un conte, però assumint que forma part d’una tradició de la cultura
de la societat on ha nascut, i totes les cançons o representacions del pessebre
nadalenc no són exclusives de cap religió, han de poder gaudir de les Nadales,
de la lluminària, de l’arbre, del Papa Noel, de Santa Claus o del tió i el
caganer. Tot forma part d’una cultura que té vocació de suma, de ser incloses
en una societat plural, perquè –molts i moltes- creiem que la diversitat és un
valor cultural imprescindible per viure i conviure en una societat que respecti
els valors de la pau i la vida, de la bondat i la solidaritat de la generositat
i de l’amor front l’odi. Aquests són els valors d’aquestes festes, o no?.
Que les gaudim en pau.
maribelanoia@gmail.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada